Gå til hovedindholdet
Aula_close Layer 1

Almen SFO

SFO og Klub er børnenes fritid, og vi lægger vægt på, at børnene øver sig i selv at administrere deres tid, at vælge til og fra, at indgå i små og store fællesskaber samt at have venskaber. Derfor er der også meget få skal-ting i SFO og KLUB.

Når børnene kommer, skal de taste sig ind i Aula. Ligeledes skal de tjekke sig ud, når de går hjem. Det erstatter dog ikke, at der altid skal siges farvel til en voksen.

Der er de fleste dage tre voksne i SFO’en om eftermiddagen. En af de voksne har på skift en blæksprutte funktion, det betyder, at det er den, der har styr på:

- at alle har tastet sig ind i Aula

- at sende børnene til aktiviteter

- at sende børn hjem

- at holde styr på tidspunkter til puderummet, Playstation og andre aktiviteter

- at tage telefonen og læse beskeder på Aula

De 2 andre deltager i forskellige aktiviteter sammen med børnene. De fleste dage er der mulighed for at deltage i en fastlagt voksenstyret aktivitet. Derudover er aktiviteterne styret af børnenes initiativ, f.eks. legepladsen, gymnastiksal, spille, tegne, Lego ol. Endelig er der tid og rum til at lege og dyrke relationer børnene imellem.

Vi har en forældre administreret frugtordning (Se opslag på Aula). Det er forældre, der står for opkrævning af penge, og SFO personalet der står for indkøb. Der tilbydes hver dag mindst en slags frugt, samt brød, knækbrød, skorper eller lignende. Vi bager også boller, pølsehorn og ind imellem kage.